طراحی کامل پایانه مسافربری به همراه بررسی فضاها دانلود پروژه معماری و شهرسازی تیرازیس | memarinavaz

محوطه پیاده شدن مسافران خروجی از وسایل نقلیه باید هم تراز طبقه مسافرانخروجی و محوطه سوار شدن مسافران ورودی نیز باید همتراز طبقه مسافران پاورپوینت برنامه فیزیکی ترمینال ورودی باشد. بهعلت استفاده حجم زیادی از مسافران ورودی از محوطه جلوخان در مدت زمانی کوتاه ممکناست لازم شود که عمق جلوخان ورودی تا حدودی افزایش داده شود. همچنین مسقف نمودنپیاده روی جلوخان نیز جهت محافظت مسافران از گزند تغییرات جوی مطلوب می باشد. در جلو خان های دو طبقه معمولاتهویه طبقه زیرزیرین ساختار ویژه ای را ایجاب می نماید. معمولاً برای تهویه هوایقسمت زیرین (جلوخان مسافران ورودی) بین نمای پایانه هوایی و پیاده روی جلوخان تمهیداتیاندیشیده می شود . این امر نه فقط به منظوربالا بردن سطح خدمت در فرودگاه، بلکه جهت استفاده بهینه از فضای جلوخان، هنگامی کهمسافران خروجی با توشه زیاد و سنگین، باید خود را هر چه زودتر به پیشخوان های پذیرشبرسانند نیز، لازم خواهد بود.

انواع پایانه های مسافری از نظر پهنه خدمات رسانی :

طراحی ریزفضاهای ترمینال مسافربری، نیازمند پیروی از اصول و قواعد خاصی است که از آن با عنوان برنامه فیزیکی و استانداردهای ترمینال مسافربری یاد می‌شود و تاثیر مهمی در خروجی نهایی دارد. به طوری که وجود هرگونه مغایرتی با برنامه فیزیکی ترمینال مسافربری در هر یک از بخش‌های پروژه معماری طراحی شده، منجر به بروز مشکلات ریز و درشتی در خروجی نهایی می‌شود. این در حالی است که تدوین برنامه فیزیکی و استانداردهای ترمینال مسافربری توسط دانشجویان معماری با دشواری‌های بسیاری همراه است. بنابرین استفاده از یک برنامه فیزیکی ترمینال مسافربری تدوین شده توسط سایر معماران و دانشجویان معماری می‌تواند مفید واقع شود.

تاکنون 20 نظر ثبت شده است.

این کار جهت بدست آوردن میزان بهینه تمرکز یا تمرکززدایی از تهسیلات پردازش مسافر و توشه انجام می گردد. برای طراحی اولیه عناصر پایانه هوایی های داخلی و بین المللی می توان فضاهای مورد نیاز تقریبی و همچنین متراژ کلی را از جدول زیر بدست آورد. جالب اینکه این سقف هوشمند است و نسبت به دمای هوای محیط و نیز کیفیت هوای هر قسمت از ساختمان تغییر حالت می دهد.

  • عوامل دیگری از قبیل اندازه ونوع هواپیماها، زمان لازم برای خدمات زمینی و زمان واگرد زمانی که برای باراندازی ،سوخت گیری ، سرویس و بارگیری یک هواپیما لازم است سایت های اجرائی و امنیتی درفرودگاه و تجهیزات شرکت های هواپیمایی نیز می تواند مهم باشد.
  • ساختارپایانه هوایی خطی از یک ساختمان یک طبقه با طول زیاد و با قابلیت توسعه در هر دو طرف باراهروهای شاخه مانند تشکیل شده است که می‌تواند بصورت مستطیلی یا دارای هر شکل دیگرهندسی باشد.
  • طرح اقمالی پایانه‌ها شامل یک ساختمان مرکزی برای پردازش مسافر و توشه و واحدهای دورتراقماری است، که هواپیما ها در اطراف آن به صورت موازی یا شعاعی جای می‌گیرند.
  • این طرح برای فرودگاههای کوچک، متوسط و بزرگ می‌تواند کارآمد باشد و هر واحد در مراحل مختلف با توجه به میزان تقاضا و در زمان مقتضی ساخته می‌شود.

طراحی کامل پایانه مسافربری به همراه بررسی فضاها دانلود پروژه معماری و شهرسازی تیرازیس | memarinavaz

عملکرد اصلی سالن عمومی خروجی پایانه بین‌المللی مسافری، توقفو انتظار مسافران و مشایعین است. در فرودگاههای کوچک با مسافران خروجی سالانه کمتر از ۱۰۰۰۰۰ نفر، عملیات فوقالذکر اصولاً در یک سالن مرکزی ا نجام می شود . در فرودگاههای با مسافران خروجی سالانه بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ نفر، می توان از یک سالن مرکزی استفاده نمود که البته فضاهای مورد نیاز برای انجام عملیات گوناگون بطور مجزا مشخص و برآورد می شوند.

در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. گيت ورودي و خروجی پايانه اصلي به مساحت كلي ۳۱۰۰ مترمربع ساماندهي ورود و خروج اتوبوس ها به پايانه مسافربري را بر عهده دارد. واحدهاي عوارض و اخذ بها خدمات از سازمان پايانه و پرسنل پليس راه خراسان رضوي در ساختمان مذكور مستقر هستند. شما عزیزان قرار میگیرد تا با توجه به نیاز خود اقدام به انتخاب و دانلود مناسب ترین فایل بپردازید.

دانلود پروژه: طراحی مرکز تعاملات اجتماعی با رویکرد معماری سبز

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار