طراحی دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

در عین حال باید طراحی آن تناسب لازم را با سایر قسمتها داشته طراحی داخلی مطب زنان باشد. دیزاین مطب پزشک باید به همان سبکی طراحی شود که در سایر قسمتهای مطب آن سبک رعایت شده است استفاده از میز اداری و مبلمان در این قسمت باید به گونهای باشد که حس آرامش را به بیمار القا نماید. همان طور که در قسمت بالا بیان کردیم، هر مکانی، بسته به نوع فعالیت و جایگاه آن، نیاز به طراحی و دکوراسیون مخصوص خود دارد و برای چیدمان آن مکان باید ظرافت ها و نکاتی را رعایت کرد، زیرا هیچ دو مکانی نمی تواند واکنش مساوی و مشابهی داشته باشد.

در حرفه ی دندانپزشکی تخصص های مختلفی وجود دارد که مراجعه کنندگانی متفاوت دارند.د بنابراین دکوراسیون داخلی مطب باید با توجه به رده سنی مراجعه کنندگان انجام شود. طراحی دکوراسیون کلینیک زیبایی در حامی ساخت به گونهای است که علاوه بر رعایت تمام مولفهای قسمت بالا، به دنبال رفع تمام نیازهای مراجعه کننده نیز است و ایجاد حس رضایت مراجعه کننده و کارفرما برای تیم طراحی دکوراسیون حامی ساخت در وهله اول قرار دارد. اتاق معاینه بیماران باید به گونه ای طراحی شود که تمام نیاز های بیمار و پرسنل برای معاینه را برطرف کند. انتخاب میز جلو مبلی اداری مناسب و نیز یا امکاناتی مانند نصب تلویزیون در سالن انتظار که زمان را برای افراد کوتاهتر میکند. به کار بردن طیف های روشن خاکستری و یا سبز می تواند گزینه مناسبی برای دیوارهای فضای پذیرش باشد. همچنین یکی از رنگ های کاربردی و پر طرفدار در دکوراسیون مطب پزشکی می باشد. آرامش خاصی میبخشد. شما میتوانید، علاوه بر داشتن یک دکوراسیون مناسب و کاربردی با استفاده از رنگ آبی مخاطبان خود را افزایش دهید. سقف های کاذب علاوه بر این که سبک هستند و امکان انواع نورپردازی ها را فراهم می کند، عیوب موجود در سقف را پوشانده و بر میزان زیبایی بصری فضا می افزایند.

مشکی : در کل رنگ مشکی رنگی است که نباید از آن زیاد استفاده کرد زیرا استفاده زیاد از آن در طراحی داخلی هر فضایی باعث ایجاد افسردگی و احساسات منفی می شود پس باید سعی کنید تا آنجایی که می توانید در دکوراسیون مطب از این رنگ استفاده نکنید . نور باعث روح بخشیدن به هر فضایی می شود به خصوص در محیط های درمانی مثل مطب دندانپزشکی که بیشتر مراجعین آن علی رغم میل خودشان در آنجا حضور می یابند پس ایجاد فضایی با نور مناسب امری ضروری می باشد. همچنین اگر میخواهید از طراحی داخلی مطب خود برای پولسازی استفاده کنید، گزینه خوبی است؛ طبق مثالی که از یک دندانپزشک برلینی زدیم، طراحی داخلی مناسب و فرح بخش مطب، سبب افزایش حضور مشتری و حس تعلق بیشتری شد.

دندانپزشک برلینی از خلاقیت خود در زمینه دکوراسیون مطب میگوید: «من در مطب خود، از شیوهای خلاقانه و شادی بخش برای دکوراسیون و طراحی داخلی استفاده کرده ام. که به دستاورد های پزشک در زمینه پزشکی اشاره داشته باشند در دکوراسیون داخلی مطب راه بسیار خوبی برای اعتماد بیماران و احترام به آنها می باشد البته یک روش دیگر برای ایجاد ارتباط بهتر و اعتماد بیشتر این است که یک تابلو اعلانات از عکس ها ، متون سپاسگزاری بیماران و … از مزایای کابینت ممبران به زیبایی بیشتر با روکش یکپارچه، عدم نفوذ آب و رطوبت می توان نام برد . همچنین جسن چوب به کار رفته در این مبلمان هرچه بهتر باشد، طبیعتاً عمر این مبلمان بیشتر خواهد بود.

بهتر است که سالن انتظار در مرکز واقع شده تا بهترین دسترسی از آن به تمامی مطبها فراهم شود. رنگهای آبی و سبز که آرامش و زیبایی خاصی را به مخاطب القا میکند، میتواند از جمله این رنگها باشد. لمس احساسات خصوصی و شخصی پزشک میتواند یک جایگاه منحصر به فرد برای پزشک در ذهن بیماران ایجاد کند ؛ برفرض مثال اگر پزشک در رقابتهای قایق رانی فعالیت دارد، برای دکوراسیون دیوارها روی چسباندن عکسهای انواع قایق تمرکز کنید و مدلهای مختلف قایق، ماکتهای کشتی و عکسهای سفرهای قایقی خود پزشک را به نمایش گذارید. روی چشماندازهای تسکیندهنده ساحلی تفکر کنید. ایدههای طراحی پذیرش مطب پزشکی خود را ارتقا دهید تا دسترسی سریع به مناطق مختلف مانند مطب پزشک، اتاق معاینه و غیره ایجاد کنید. گروه معماری بام با بهره گیری از بهترین متخصصین و کارشناسان با سابقه و با تجربه و خبره به شما کمک می کند تا محیط داخلی مطب خود را به زیباترین شکل ممکن طراحی نمایید.

طراحان و ایده پردازان به خوبی می دانند که برای هر فضایی از چه تم رنگی و چه سبکی باید بهره گرفته شود. همچنین با استناد به پژوهـش های صورت گرفتـه، بهره گیری از موسیقی و صداهای طبیعت مانند صدای دریا همچنین رایحه گلها و گیاهان در محیط های داخلی،مخصوصا کلینیک های زیبایی و مطب ها به منظور کسب آرامش و کاهش اضطراب در بیماران، نیز پیشنهاد می شـود. بنابر اين بايد فضاي كافي براي اين منظور در نظر گرفته شود. پروسه طراحی کلینیک تخصصی دندانپزشکی شامل رعایت اصول طراحی در مواردی تخصصی همچون : ابعاد، ترکیب بندی، سیرکولاسیون، رنگ، نور، دکوراسیون و بخصوص ارتباط فضایی نهفته است. ولی در کنار این موارد رعایت دکوراسیون با سبک مورد نظر بسیار اهمیت دارد.

ایجاد هارمونی در بین رنگها در دکوراسیون نقش مهمی در زیبایی محل دارد. از بین انواع رنگ های آبی، آبی تیفانی و آبی درباری بهترین گزینه هستند. در کشور های مسیحی رنگ آبی مفهوم صلح و بهشت را همراه دارد. طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی از جهات مختلفی اهمیت ویژه دارد. دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان مشخصه های خاص و ویژه ای دارد که بیمار با ورود به این محیط به آن دست پیدا می کند. این وسایل شامل صندلی و مبلمان، میزکار و تجهیزاتی است که بسیار اساسی می باشد. انتخاب صحیح مبلمان برای مطب از جمله صندلی اداری و …

تیک تاک ترکی یک متن با توجه به تخصصی پزشک انجام میگیرد به عنوان مثال در طراحی داخلی مطب پزشک اطفال از اسباب بازی های امن و ماندگار ، کتاب های جالب و خواندنی ، جدول های فعالیت ذهنی ، یک مجموعه تلویزیونی جالب و یا نقاشی دیواری جذاب و یا سرگرم کننده های دیگری برای کودکان استفاده شود . هر کدام از این نورپردازیهای خطی میتواند بیمار یا مراجعین را به یک کاربری مشخص در دندانپزشکی هدایت کند. میتواند حس مدرنیته بودن را به مراجعین القا کند. چیدمان مناسب مبلمان از شلوغی و هرج و مرج جلوگیری می کند و به فضا نظم می بخشد. در حقیقت در این طراحی شلوغی به چشم نمی خورد. مطب پزشک یکی از مکان هایی میباشد که متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که به طراحی دکوراسیون داخلی آن توجه چندانی نمی شود ، این موضوع بر روحیه بیماران و حتی کارکنان مطب تاثیر گذار می باشد بنابراین حتماً باید مورد توجه قرار گرفته و طبق اصول و قواعد و توسط شرکت دکوراسیون داخلی مجربی طراحی و اجرا گردد . در نظر گرفتن ابعاد یونیت دندانپزشکی، که اصلی ترین ابزار یک دندانپزشک میباشد و جانمایی یونیتها و در نظر گرفتن استانداردهای موجود در اختصاص فضا، یکی از مهمترین بخش در طراحی پلان کلینیک دندانپزشکی می باشد.

یکی دیگر از مواردی که در دکوراسیون داخلی مطب مورد توجه قرار میگیرد، نورپردازی مناسب این محیط است. در اختیار شما قرار دهند. در فرآیند دکوراسیون، نحوۀ چیدمان و انتخاب مناسب وسایل و قسمتهای مختلف فضا موضوع اصلی کار خواهد بود. هدف دکوراسیون، هماهنگسازی اجزای داخلی برای ایجاد فضایی “زیباتر” و “هماهنگتر” است؛ درصورتیکه طراحی داخلی طیف گستردهتری از مسئولیتها را در بر میگیرد و هدف از آن تنها چیدمان و تزیین محیط نیست. این علم در واقع بخش مهمی از پروسۀ ساخت بنا را در بر میگیرد که شامل ابتداییترین مراحل، مانند مطالعات و برنامهریزیهای اولیه و همچنین اقداماتی همچون ارائه نقشههای فاز دو و جزئیات است. آخرین باری که برای بهداشت دهان و دندان خود به یک دندانپزشکی مراجعه کردید، چه تصویری از آنجا در ذهنتان به جا مانده است؟ برای طراحی هر فضایی نکات خاصی وجود دارد،که کلینیک زیبایی نیز از این قاعده پیروی می کند.برای طراحی هر فضایی بهتر است خود را جای فرد مراجعه کننده قرار داد تا نیازهای آن ها را به خوبی درک کرد و فضای متناسب را طراحی کرد. طراحی هر ساختمانی دارای نکات زیادی است که حتما باید به آن توجه شود اما در طراحی فضاهای عمومی مثل طراحی مطب و کلینیک، شرکت و رستوران این نکات چندین برابر میشوند.

۴- در طراحی دکوراسیون مطب ، رنگ ها و لوازم چیدمان را به گونه ای انتخاب کنید که حس آرامش بخشی را به فضا ببخشد. ميزان زيادي زباله در اين فضا توليد ميشود، گانهاي يك بار مصرف، كاغذهاي تخت معاينه كه بايد بعد از معاينة بيمار دور ريخته شود، دستمال كاغذي و ديگر لوازم مصرفي. روانشناسی رنگها یك شاخه نظری نیست كه تنها به بخش آكادمیك محدود شود، بلكه گستره تحقیقات این حوزه در زندگی روزمره عموم مردم نمود پیدا می كند. آن ها در زمینه طراحی سلیقه مناسبی دارند و از مواردی که هر طراح خانمی می تواند در آن موفق شود، طراحی داخلی مطب زیبایی است که در حال حاضر گروه معماری بام این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. در مورد سبک مدرن، آزادی عمل بیشتری در این زمینه وجود دارد. اتاق پزشک و فضای ویزیت و درمان بیماران، از بخش های مهم یک کلینیک و مطب پزشکی می باشند، از این رو نوع طراحی، چیدمان، استفاده از رنگ، فرم و متریالی مناسب برای این فضا ها، تاثیر بسیاری بر روی حال روحی و جسمی بیماران و همچنین برداشت اولیه آن ها از فضا دارد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار