بتن چیست؟ معرفی انواع و اجزای بتن مقاوم سازی افزیر

بتنی است که دارای درصد آب بالایی است تا کارایی لازم را فراهم کند و به توان بتن را در قالب های پیچیده یا در اطراف آرماتور گذاری فشرده ریخت. سپس بتن تحت اثر خلاء قرار می گیرد و قسمت اعظم آب آن برداشته می شود و بدین ترتیب بتن به هنگام سخت شدن مقاومت بیشتری بدست می آورد. به بتنی با مقاومت بیش از ۴۰ مگاپاسکال پر مقاومت گفته می شود.

بتن هوادار

مخلوطی که پس ازاین فرآیند باقی می ماند، کلین کر نامیده می شود و سپس برای تشکیل سیمان پرتلند استفاده می گردد. سیمان به صورت پودر درمی آید تا در مخلوط برای تشکیل بتن استفاده شود. سیمان نیز مانند آب، در ایجاد خمیر برای ترکیب شن و ماسه ها و تعیین مقاومت بتن نقش اساسی دارد.

بتن مخلوط آماده

آمار نشان‌ دهنده ارتباط مستقیم میان رشد جمعیت و افزایش شهر نشینی می‌ باشد. در شروع قرن 20 ام، تقریبا 10 درصد مردم در شهرها زندگی می‌ کردند. توسعه شهرها و زیرساخت‌ های شهری نیز به تبع آن، باید رشد فزاینده‌ ای داشته باشند تا نیازهای ایجاد را برطرف سازند. دیدگاه دوم بر آن است که سنگدانه درشت به عنوان یک مصالح بنایی در مقیاس کوچک بوده که با ملات – ترکیب سیمان هیدراته‌ شده و سنگدانه ریز – قالب بتن سپنتا مخلوط می‌ شود. از آنجایی که پیاده روهای خیابان و کوچه ها در معرض عوامل فیزیکی بسیاری هستند، استفاده از بتن برای ساخت آن ها گزینه مناسبی است تا دوام بیشتری داشته باشند.

بتن چیست؟ معرفی انواع و اجزای بتن مقاوم سازی افزیر

در مورد میزان آب این نکته را به خاطر داشته باشید که هرچقدر نسب آب به سیمان کمتر باشد، میزان نفوذ‌پذیری بتن‌ کمتر و مقاومت آن بیشتر است. برخی از آب‌ها چون حاوی درصد بالایی از یون‌های پتاسیم و سدیم هستند، نباید استفاده شوند. امروزه با استفاده از مواد روان‌ کننده می‌توان آب بتن‌‌ را حدالامکان کم کرد و در نتیجه مقاومت و روانی آن را افزایش داد. اگر مقدار آب در سیمان بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد، سبب حل شدن ژله شده و مقداری از آن نیز با ذرات غیرفعال‌تر واکنش می‌دهد. این مهم بستگی به برنامه ریزی زمانی بین 3 تا 14 روز بسته به شرایط آب و هوایی دارد. مثلاً در آب و هوای سرد بهتر است زمان عمل آوری با دلیل رطوبت بالا کاهش یابد.

هر چه نسبت آب به سیمان بیشتر باشد، احتمال وجود حباب‌ها و سقوط سنگدانه‌ها بیشتر است. به همین منظور، مخلوط با نسبت آب به سیمان کم برای ویبره زدن مناسب‌تر است. خوردگی فلزات، چرخه یخ زدگی و ذوب شدن، حملات شیمیایی و واکنش مواد قلیایی از جمله علل خرابی بتن هستند. اگر طرح اختلاط خوب باشد، عبور آب غیر ممکن بوده ولی عبور بخار آب امکان پذیر است. عیار بتن با توجه به مقاومت فشاری آن با M10 ،M20 ، M30 و غیره نشان داده می‌شود. «M» از حرف اول کلمه Mixer گرفته شده است و شماره بعد از M مقاومت فشاری بتن پس از 28 روز را نشان می‌دهد.

هدف از به کارگیری این مواد،‌ کاهش هزینه، تغییر خواص، بهبود کیفیت و افزایش بهره‌وری در حین عملیات‌های اختلاط، انتقال،‌ بتن‌ریزی و گیرش است. امروزه در بسیاری از مخلوط‌های بتن، یک یا چند افزودنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی، افزودنی‌ها به دو گروه افزودنی شیمیای و افزودنی معدنی تقسیم می‌شوند. هم اکنون، بخش بزرگی از کولوسئوم سالم باقی مانده است.حدود 500 سال قبل از میلاد، هنر ساخت ملات آهکی در یونان باستان شکل گرفت. این نوع ملات به طور گسترده در ساخت قصرها و معابد یونانی به کار گرفته می‌شد.

ولی مخلوطی که مقدار زیادی ملات سیمان دارد، سطح صافی ایجاد می کند. بااین حال، بتن به دست آمده مقرون به صرفه نیست و راحت تر می تواند ترک بخورد. بتن، در ساده ترین شکل آن، ترکیبی از ملات و سنگدانه ها، یا سنگ ها است.

  • برای تهیه انواع ساختارهای فلزی مانند قالب کنج، داربست امگا و جک سقفیو سایر محصولات فلزی مشابه، می‌توانید فروشگاه عمودگستر را انتخاب کنید.
  • در سال ۱۸۲۴ یک مخترع انگلیسی، ژوزف آسپین، مخلوطی از سنگ آهک و خاک رس را ارائه کرد.
  • با انتخاب سنگدانه های که سایز متفاوت دارند می توان میزان استفاده از ملات را کاهش داد که این امر از نظر اقتصادی مقرون بصرفه بوده و منجر به کاهش قیمت بتن می گردد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار